Home > furate din cărţi. > minunata lume nouă a lui Aldous Huxley

minunata lume nouă a lui Aldous Huxley

„Utopiile ne apar astăzi mult mai realizabile decât se credea pe vremuri. De aceea în vremurile noastre ne aflăm în faţa unei întrebări destul de chinuitoare: cum evităm înfăptuirea lor definitivă?” spunea filosoful rus Nikolai Berdiaev. Tot aşa începe şi Aldous Huxley periplul din cartea sa pe care, cu mult cinism, o numeşte „Minunata lume nouă”. Este aceeaşi carte pe care fiecare dintre noi o aşează, după ce a parcurs-o cu sete până la final, „încet, încetişor, fără grabă, ca două ace de busolă”, pe cel mai ascuns sertar al bibiliotecii.

O minunata lume nouă în care trăiesc astfel de oameni, precum Linda, Lenina, Sălbaticul sau Bernard Marx nu este atât o distopie, cât o previziune. Este o dramă, dar cu un important suport ştiinţific, legată de potenţialul evolutiv al civilizaţiei. Este încă o expresie vie a crizei modernităţii, în care omul este dezumanizat în numele idealurilor umanităţii. Este una dintre cele mai sarcastice arhitecturi ale unei societăţi absurde, o societate în care a fost descoperit secretul implacabil al fericirii şi virtuţii.

Lumea e stabilă. Oamenii sunt fericiţi; capătă ceea ce vor şi nu cer niciodată ceea nu pot căpăta. Sunt înstăriţi; trăiesc în siguranţă; nu se îmbolnăvesc niciodată; nu se tem de moarte; voioşi, nu le pasă de patimi şi de bătrâneţe; n-au mame şi taţi care să-i necăjească şi să-i sâcâie; n-au soţii, ori copii ori iubiţi, ori iubite care să le stârnească sentimente puternice.

Toate acestea se află pe un singur taler al unei balanţe echilibrată cu extrem de multă grijă. Succesul talerului în această lume este atât de mare încât întrebarea care se naşte intuitiv în interiorul fiecărui cititor, „Cu ce preţ?”, nu-şi mai are locul în societatea cea nouă.

Aşadar, aruncate asemenea unor obiecte nefolositoare în pivniţa unei lumi groteşti, stau, pe celălalt taler, valori fără de care considerăm că oamenii n-ar exista. Valori precum familia, dragostea, libertatea, plăcearea conştientă. Valori precum posibilitatea de a alege.

Toate acestea, înlocuite de hipnopedie (o modalitate pedagogică prin hipnoză), soma (un halucinogen acceptat şi chiar respectat de societate), decantări (alternativa naşterilor) sau condiţionarea tuturor cetăţenilor, îşi pierd însemnătatea şi sunt refuzate de realitatea cea nouă, o realitate fără valori, fără Dumnezeu, pur şi simplu dezumanizată. O realitate în care nici măcar personajul cel mai conştient nu poate percepe dimensiunea libertăţii.

Huxley reinventează, în această fantezie perioculoasă, toate reperele fără de care un om nu poate gândi lumea. Societatea imaginată este plasată pe altă axă temporală, având un sistem de referinţă industrial, anul lansării automobilului Ford, model T. Înlocuirea lui Hristos cu „divinul” Ford nu este lipsită de semnificaţie pentru că, în această lume, puterea ştiinţei şi a tehnologiei a devansat religia.

Deşi ultima cărămidă a universului lui Huxley a fost pusă în anul 1932 (după Hristos), acesta este în continuare imperceptibil până şi pentru oamenii cu aproape un secol un plus de experienţă tehnologică.

Cu toate acestea, o astfel de tablă de şah sinistră, în care cei care o compun sunt convinşi de perfecţiunea ei, în care un alt pion nu poate nici măcar pătrunde şi în care această recenzie cu siguranţă nu ar avea niciun efect, o astfel tablă de şah este absolut necesară oricărei colecţii de jocuri.

Acest text a apărut în numărul 3 al revistei “Student Times“.

Advertisements
  1. petre
    March 10, 2010 at 5:17 pm

    D-le Laur,

    Nu mă pot lăuda cu minunata performanţă de a fi citit cartea încă, dar întamplarea face ca de curând să fi vazut filmul, care am înţeles că ar avea o perspectiva diferita de carte. Cel puţin după cum am înţeles eu filmul, e diferit de persepectiva ta asupra cărţii.
    Ai văzut filmul?
    Promit să citesc cartea cât de curând. Mi-a promis cineva că mi-o împrumută. O să revin la postarea asta după ce citesc.

    Spor,

    Petrică

    • March 13, 2010 at 11:13 am

      nici măcar nu ştiam că există un fillm.

      domnule petricăăă!, zic mai bine ca, dupa ce citeşti cartea şi după ce văd şi eu filmul să revenim la o bere, mai bine. nu neapărat pe blog.

      să ne întâlnim în real life adică.

  2. March 4, 2010 at 4:39 pm

    Puteam să pariez că nu e ceva mai mult decât un cometariu răutăcios. Tocmai de aia voiam să nu îţi răspund, dar ştiu că aşteptai asta. Te rog, înceacă să cobori de pe tronul de judecător pe care nu te-a aşezat nimeni. Şi dacă vrei să faci o critică, indiferent dacă e sau nu constructivă, poţi să incluzi şi argumente. Ar fi mai multe dar … atat. Pentru că în spaţiul pentru comentarii se spun lucruri referitoare la texte.
    & apropos, e o carte bună. şi e din “literature”.

    • March 4, 2010 at 6:05 pm

      Aveai nevoie de o argumentare a faptului ca pe Huxley il chema Aldous? Ti-as explica ironia de a scrie un text elogios in numele cuiva si poceala numelui celui elogiat, dar gandul ca te-ai dus mai departe si ai considerat ca iti critic chiar capacitatea de intelegere a textului si asta te-a iritat si a generat chiar un raspuns, ma unge pe suflet.
      Spune-mi sincer, ce te-a enervat mai tare, faptul ca a trebuit sa modifici greseala sau faptul ca am sesizat-o eu? Desigur, in spatiul pentru comentarii se spun lucruri referitoare la texte, pentru restul avem first life, second life, and so on.
      & apropos, stiu ca e o carte buna. Cred ca am citit-o cam in aceeasi perioada.

  3. March 4, 2010 at 3:21 pm

    Talentul tau este imens, iar capacitatea de intelegere a textului extraordinara, mai ales ca nu implica ciumi sau eroi, specialitatea ta. However, in caz ca la nasterea lui Huxley nu te-ai lepadat tu de satana si l-ai numit Aldoux, omul s-a numit Aldous. If you’re gonna get into literature, know it, don’t blow it.

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: