Home > de la oameni. > despre moralitate.

despre moralitate.

În urmă cu mai bine de jumătate de an, Ion Vezeanu, profesor universitar la Universitatea Grenoble din Franţa, mi-a acordat un interviu scurt şi bun care, din păcate, nu va fi publicat niciodată într-un loc în care cei cărora le este adresat l-ar putea citi. E destul de anost şi destul de obositor. Citiţi, totuşi, aceste şase răspunsuri, care explică – chiar dacă în stilul ăla academic monoton – motivul multora dintre durerile noastre de cap.

Rep.: Care sunt rădăcinile crizei morale a românilor ?

Ion Vezeanu: Criza morală nu este specifică românilor, este specifică tuturor culturilor şi ca orice criză ar fi un semn bun, de schimbare. Rădăcinile sunt istorice, de aceea sunt greu de identificat. A da vina doar pe ideologii, comunismul de exemplu, este un demers reducţionist, care nu explică întrutotul problema morală. Lucian Pintilie, în De ce trag clopotele Mitică?, radiografiază (via Caragiale, De-ale carnavalului) acest abis moral românesc. Autorul disecă fără milă, împingând estetica grotescului până la limită, lipsa de structură morală a mahalalei româneşti, vidul moral. Filmul are şi un rol terapeutic, pentru mulţi el este insuportabil, ca orice tratament de şoc. Este o superbă tragi-comedie.

Rep.: Cum a reuşit imoralitatea sau amoralitatea să stăpânească vârfurile puterii economice şi politice din România?

Ion Vezeanu: Nu există morală în politică, deoarece morala este incompatibilă cu lupta pentru putere; este ceva care filosofului îi repugnă în mod profund. Corupţia politică este ceva „normal” (dar reprobabil) atât în antichitatea greacă, în România de azi, cât şi în Franţa sau în SUA, ca să nu dau decât câteva exemple. Românii încă nu au atins gradul de profesionalism în corupţie al politicienilor din vest. Mai au de învăţăt, dar cred că este un domeniu în care vor împlini această performanţă fără eforturi deosebite. Însă amoralitatea nu este o noţiune negativă. Marile personalităţi care au marcat istoria religiilor şi a filosofiei morale, au fost defapt nişte persoane amorale. Amorala transcende imorala şi morala.

Rep.: Cât de dificil este pentru un tânăr să se integreze moral şi să muncească cinstit într-o societate care ocoleşte, în majoritatea cazurilor, moralitatea ? Reuşeşte şcoala românească să asigure o astfel de integrare ?

Ion Vezeanu: Drumul către moralitate este dificil pentru oricine. Majoritatea oamenilor nu sunt fiinţe morale. Chestiunea morală se traduce printr-o luptă cu sine însuşi. În societăţile arhaice şi chiar în antichitate se făcea apel la tehnicile de iniţiere pentru formarea oamenilor. În societăţile contemporane acest rol de antropogeneză ar trebui să fie îndeplinit de educaţie. Profesorii nu sunt singurii responsabili. Din păcate ei se mulţumesc doar cu instruirea, ca la armată, uitând că educaţia este înainte de toate conformă valorilor morale. Deasemenea un rol important îl au părinţii, familia. Însă nici unii nici alţii nu asigură în mod serios această datorie.

Rep.: Care sunt efectele “moralei” socialiste din România de până în 1989 ? Mai reprezintă morala creştină un pilon puternic pentru societatea românească ?

Ion Vezeanu: Nu cred că se poate vorbi de „morală socialistă”. Mai întâi pentru că expresia este un oxymoron, şi în fine pentru că această ideologie nu era socialistă ci comunistă. Pentru România am o listă lungă cu personaje care deţineau mari privilegii pe vremea terorii comuniste şi care şi-au prezervat sau sporit acele privilegii după revoluţia din 1989. Este vorba despre „personalităţi” din toate domeniile (culturale, politice, economice, intelectuale, academice, mass-media etc.). Lipsa lor de verticalitate are un efect nefast pentru societatea românească. În ceea ce priveşte rolul religiei (oricare ar fi aceasta) în menţinerea unor repere morale, el este crucial. Nu există morală fără fundament metafizic. Atât şamanii societăţilor arhaice, cât şi druizii, brahmanii, yoghinii sau preoţii au fost repere de bază ale stabilităţii morale ale societăţilor respective. Nu întâmplător ideologiile extremiste i-au atacat şi suprimat în primul rând pe aceştia, atunci când se căuta înlocuirea valorilor morale tradiţionale cu altele care li se opuneau.

Rep.: Cum se vede viitorul în contextul demoralizării societăţii şi cum se poate reabilita climatul moral ?

Ion Vezeanu: Sumbru. Filosoful a fost întotdeauna o conştiinţă neliniştită, îngrijorată, amară. El se află constant într-un fel de „dizidenţă morală” faţă de opinia publică. Nu există decât o singură soluţie pentru reabilitarea climatului moral: formarea de elite prin educaţie şi înţeleg prin aceasta educaţia etică. Orice cunoaştere, orice ştiinţă trebuie fundată pe discernământ moral. Dar de ce este atât de importantă morala? Foarte simplu, pentru că scopul ei este fericirea. În mod sigur imoralitatea duce la nefericire. Dar moralitatea? Dacă nu poate să ne asigure fericirea, ea poate să ne garanteze demnitatea şi să reducă în mod semnificativ nefericirile de tot felul.

Rep.: Puteţi face o comparaţie între comportamentul şi valorile morale ale românilor şi cele pe care le-aţi întâlnit în Franţa ? Cât de aproape suntem de francezi ?

Ion Vezeanu: Comparaţia se poate face, însă este întotdeauna delicată. „Elitele” sunt mai degrabă imorale, doar în rândul populaţiei găsim tendiţe către moralitate. Suntem foare aproape unii de alţii, avem un simţ al umorului foarte asemănător, opinia publică doarme şi acolo şi aici, iar manipulatorii îşi fac treaba liniştiţi, mass-media hipnotizeză şi este la fel de isterică la unii ca şi la ceilalţi. Totuşi conştiinţa civică franceză (societatea civilă) este mai matură decât cea românească. Pe de altă parte, personajele teatrului lui Molière ca şi cele ale romanului balzacian se întâlnesc în societatea contemporană franceză, tot aşa cum se reîntâlnesc personajele caragialeşti în societatea românească. Comedia umană este universală.

Advertisements
Categories: de la oameni.
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: